O strategie din altă lume pentru fotbalul românesc

O strategie din altă lume pare a fi cea propusă de un specialist în marketingul sportiv pentru aducerea suporterilor la stadion. O dată cu apropierea Anului Nou, vă urăm… să credeți că mentalitățile din fotbalul românesc se pot schimba.

o strategie
Credit foto: gsp.ro

Mark Bradley este fondator al „The Fan Experience Company”, o companie de consultanță în management sportiv care ajută cluburile și ligile să crească audiențele și devotamentul fanilor.

Britanicul consideră că fidelizarea suporterilor este provocarea majoră pentru orice club, de aici rezultând beneficii importante: financiare, de performanță, de prestigiu ș.a.

Performanțele sportive punctuale aduc fani vremelnici. Leicester City a devenit brusc o echipă foarte populară în Anglia, după ce a luat titlul în sezonul 2015/2016. A urmat un sezon mai slab, iar mulți dintre noii suporteri au „uitat” că țineau cu Leicester „de mici”.

Vorbim în alți termeni despre performanțele pe termen lung. CFR Cluj avea o mână de fani atunci când a început ascensiunea din Liga a 3-a. Trofeele câștigate în ultimii zece ani au adus ceferiștilor din Cluj o comunitate de suporteri statornici, care umplu stadionul la meciurile importante.

Relația dintre fani și rezultatele de pe teren se descrie prin două mecanisme. Primul mecanism este cunoscut sub denumirea de „Basking in Reflected Glory” (BIRG) și apare atunci când suporterii se identifică cu succesul echipei, ca și cum ar fi succesul lor personal.

Al doilea mecanism, „Cutting of Reflected Failure” (CORF), se referă la fenomenul prin care microbiștii se dezic de o formație care pierde. Această versatilitate impune gândirea unei strategii care să nu condiționeze audiența de succesul/insuccesul de pe terenul de joc.

Bradley a trasat coordonatele principale ale acestei strategii:

Vezi si...  Visul lui Gigi: Trump îi dă peste nas lui Talpan

Implicarea fanilor în viața echipei trebuie să fie o prioritate. Fanii sunt mai devotați atunci când se simt parte din echipă. Ei trebuie să fie implicați în activitatea clubului ca și voluntari, trebuie să fie implicați în campanii sociale etc. Ei simt nevoia de a fi apreciați ca indivizi. Această implicare trebuie măsurată.

În prezent este foarte ușor să apreciezi gradul de simpatie față de club, grație instrumentelor puse la dispoziție de Social Media.

Un dialog permanent cu suporterii. Mulți suporteri au impresia că sunt ținuți la distanță. Site-ul oficial al clubului ar trebui să conțină o secțiune de forum, moderată de un reprezentant al echipei. De asemenea, este bine să fie organizate întâlniri periodice cu fanii.

Orientarea spre alte segmente de public. Nu există un profil general al fanului. Pe un stadion sunt mai multe grupuri de suporteri, formate pe diverse criterii. Societatea a evoluat, iar segmentul feminin este un public potențial important. Cooptarea unor femei în staff reprezintă o idee bună.

Bunăvoița personalului de la stadion. Atitudinea zâmbitoare și volubilă a angajaților care intră în contact cu publicul este cât se poate de importantă. La acest capitol, România are de făcut progresele cele mai semnificative.

Invitarea unui reprezentant al suporterilor la ședințele clubului. Un conducător de club trebuie să fie în permanență la curent cu percepția pe care suporterii o au despre acel club. O persoană din rândul fanilor poate da sugestii pentru îmbunătățirea imaginii echipei.

Un angajat al clubului să se pună „în pielea” suporterilor. Un oficial al echipei ar trebui să urmeze toți pașii făcuți de fani, de la achiziționarea biletului, la intrarea pe stadion și la trăirea unui meci din tribune, la mersul în deplasări ș.a.m.d. Trebuie să vadă ce dificultăți întâmpină „oamenii obișnuiți” și să audă ce spun cei din jur despre condițiile oferite.

Vezi si...  Armenia - România: Pariem pe ai noștri?

Identificarea și valorificarea unicității clubului. Orgoliul fanilor trebuie hrănit. Teoretic, este mai ușor pentru cluburile din orașe mici să atragă oameni la stadion, pentru că ele reprezintă orașul în competiția sportivă cu restul țării.

Un club din Capitală, fără rezultate deosebite, are mai mari dificultăți. FC Național a reușit să depășească aceste dificultăți, prin campanii de tombole și concursuri pentru spectatori, desfășurate în pauzele meciurilor.

În pas cu dezvoltarea tehnologică. În prezent, jumătate din utilizatorii de Internet navighează de pe dispozitive mobile, deci cluburile trebuie să lanseze aplicații pentru mobil.

De asemenea, trebuie acordată o atenție deosebită rețelelor sociale de top și unor canale precum Youtube.

Multe dintre aceste principii pot fi de neconceput pentru mulți dintre conducătorii cluburilor din România. Deocamdată, la noi, fanii sunt văzuți doar ca un grup de presiune la adresa adversarilor, nu ca parteneri fără de care e echipă nu poate să progreseze.

Să sperăm că ne vom trezi și noi la realitate.

------------------------------
Dacă ţi-a plăcut articolul și vrei să-l susții pe SPORTescu, iți dăm cateva idei:
- lasă un comentariu mai jos;
- intră în Comunitatea SPORTescu de aici;
- dă Share și transmite-l prietenilor tăi, poate și ei vor să-l citească.
Mulțumim.
----------
Acest articol este proprietatea SPORTescu.ro, fiind protejat de legea drepturilor de autor. Preluarea conținutului se poate face doar în limita a 500 de caractere și cu citarea sursei cu link activ.

Loading Facebook Comments ...

LĂSAȚI UN MESAJ