Cel mai iubit dintre piteșteni! „Când spui FC Argeș, spui Dobrin”

Cel mai iubit dintre piteșteni! Cum poate fi valorificat brandul Dobrin? Ne  dezvăluie Alexandru Fieraru, Managing Partner la Assist Agency, care se ocupă de imaginea clubului FC Argeș. 

cel mai iubit

Absolvent al primei promoții de marketing sportiv din cadrul Academiei de Studii Economice, expertul în comunicare Alexandru Fieraru ne-a vorbit și despre principiile relației dintre un club și public, despre importanța imaginii pentru atragerea sponsorilor și despre plusul reprezentat de absolvirea cursurilor Sports Business Academy.

Ai făcut parte din prima generație de studenți ai ASE-ului care au studiat marketingul sportiv. Ce anume te-a făcut să alegi această ramură?

Două motive au stat în spatele acestei alegeri: pasiunea pentru sport și dorința de a realiza în fotbalul românesc acțiuni de marketing similare cu cele făcute de marile cluburi din Vest.

„Fiți pasionați și creativi!”

După 9 ani, ai fost invitat să vorbești în deschiderea cursului din ASE. Ce le-ai transmis „bobocilor”?

Am fost onorat să particip la deschiderea cursului în fața “bobocilor”, mai ales că am împărțit catedra cu Mihaela Constantinescu și Cristian Gheorghe, oamenii care mi-au pus marketingul sportiv „în brațe”. Pe lângă insight-urile din industrie și cum e să ai propria agenție de comunicare, lucruri pe care erau foarte dornici să le afle, le-am spus de potențialul uriaș pe care această ramură a marketingului îl are în România și i-am sfătuit să rămână la fel de pasionați și creativi. Asta e cheia succesului în acest domeniu din punctul meu de vedere.

Exemplele cluburilor mari de afară

Care ar fi regulile principale în comunicarea unui club de fotbal cu publicul?

1. Oferă conținut cât mai adaptat publicului tău și rămâi proactiv în relația cu el. Astfel, vei crește gradul de fidelizare al publicului, lucru esențial pentru un club de fotbal.
2. Analizează atent când și cum livrezi conținutul. Un timing bun și consistența în comunicare te vor ajuta enorm să maximizezi impactul postărilor.
3. Caută-ți modele de unde să te inspiri la cluburi mari din afară, dar aruncă un ochi și la ce fac competitorii din România. E bine să fii informat, pentru că te ajută enorm în procesul de creativitate din spatele strategiei de comunicare.

Cum sunt jucătorii și antrenorii de la FC Argeș, își dau seama de importanța comunicării?

Conducerea, staff-ul și jucătorii își dau seama de importanța comunicării și asta se poate vedea în libertatea de creație pe care o are agenția noastră, Assist Agency, pentru club. Le-am demonstrat în acești doi ani de când colaborăm că, dacă au încredere în noi și ne susțin proiectele, atât clubul, cât și ei, individual, au numai de câștigat. Avem norocul că oamenii de la FC Argeș au lucrat în cluburi importante din afară sau din România și au înțeles că facem bine ceea ce facem pentru FC Argeș.

Vezi și:   Un oficial al City Football vine la Sports Bussiness Academy

Omul bun la toate vs omul specializat

Cum îți explici faptul că unele cluburi de fotbal, chiar și din prima ligă, nu pun niciun preț pe comunicare?

Sunt mai multe motive. Primul care îmi vine în minte e lipsa de personal specializat în cadrul multor cluburi de fotbal din România. Încă mai există mentalitatea de a avea oameni buni la toate, care fac graphic design, conținut video, copywriting, organizează conferințe de presă, elaborează strategii de marketing și prezentări pentru sponsori, precum si alte lucruri prin club. De regulă asta e o consecință a faptului că cei din conducerea cluburilor nu înțeleg beneficiile și potențialul unor departamente distincte de marketing și comunicare bine puse la punct, conduse de oameni specializați.

Nu înțeleg rolul comunicării cu fanii?

Sunt multe exemple de cluburi care nu au înțeles că o comunicare și o imagine bună pot atrage noi sponsori sau îți pot crește sumele pe care le oferă sponsorii existenți. Recent am publicat niște analize legate de sponsorii de pe tricourile echipelor din primele două ligi din România, pe Linkedin. Din păcate, încă există multe cluburi de fotbal care nu vor sau nu știu cum să atragă parteneri alături. Mai e și frica față de nou. Încă sunt cluburi care păstrează acel ton of voice învechit, rămas blocat în anii 2000. Asta ține departe fanii și îndepărtează potențialii sponsori.

„Oficialii cluburilor să vină la SBA!”

Cum se poate schimba asta?

Am încredere că Federația Română de Fotbal va implementa mai multe directive obligatorii prin care să profesionalizeze departamentele de marketing și comunicare din cadrul cluburile de fotbal din România. Îi invit pe oamenii din cluburi să vină la Sports Business Academy. Important este ca oamenii care conduc cluburile să înțeleagă importanța acestor domenii, să îi trimită la specializări pe cei din club și să îi lase să își pună în practică ideile.

Care este cel mai important lucru pe care l-ai învățat la cursurile Sports Business Academy?

Vezi și:   Doar șapte cluburi din Liga 1 au magazin online!

N-aș putea să zic doar unul, o să spun două. Dezvoltă-ți constant rețeaua de networking și fii creativ. E o industrie într-o continuă mișcare și mereu trebuie să fii la zi cu noutățile.

Cum te-a ajutat SBA în proiectele actuale pe care le ai?

Mi-a oferit acces la o mulțime de resurse utile și m-a ajutat să cunosc oameni cu care în timp am reușit să fac diverse proiecte dedicate marketingului și comunicării în sport. Pot spune ca SBA m-a ajutat enorm să îmi îndeplinesc visul și să lucrez în acest domeniu.

Cursant la prima ediție

Sports Business Academy împlinește 10 ani. Îți mai amintești ce planuri aveai acum un deceniu?

Chiar dacă au trecut 10 ani, țin minte și acum cum mă duceam spre sediul Ligii Profesioniste de Fotbal să îmi susțin proiectul final de la sfârșitul primei ediții a SBA. Și acum am pe LinkedIn, la Profil, o fotografie din timpul prezentării de atunci. Pe atunci, visam să lucrez pentru FC Argeș, echipa de suflet, dar, sincer să fiu, nu îmi făceam prea mari speranțe. Echipa nu era în cea mai bună perioada a istoriei ei, iar marketingul sportiv în România încă era un teritoriu destul de virgin. Dacă nici în prezent nu e bine pus la punct, imaginați-vă cum era atunci. Totuși, dacă mă uit retrospectiv peste acest deceniu care a trecut, pot să zic că am ajuns să îmi îndeplinesc visul și să fac lucruri la un nivel la care nici nu mă gândeam.

Este brandul Nicolae Dobrin valorificat la potențial maxim?

Brandul este deținut de familia lui Nicolae Dobrin. Clubul FC Argeș poate folosi imaginea acestuia pe tricourile oficiale de joc. Fiind vorba despre unul dintre cei mai buni jucători europeni ai anilor ‘70 și unul dintre cei mai iubiți jucători ai tuturor timpurilor din România, cu siguranță încă există mult potențial de valorificat. Este bine că s-a făcut un prim pas în acest sens și FC Argeș are alături familia fostului mare jucător și brandul Dobrin.

Ce speri să puteți realiza în următorii ani cu acest brand?

În viitor, sper sa se realizeze mai multe colecții de produse oficiale cu acest brand și să se organizeze câteva evenimente anuale care să sporească notorietatea brandului. Astfel, atât clubul, cît și familia Dobrin vor avea de câștigat. Când spui FC Argeș, spui Nicolae Dobrin.

------------------------------
Dacă ţi-a plăcut articolul intră în Comunitatea SPORTescu de aici și distribuie-l către prietenii tăi. Poate și ei vor să-l citească. Mulțumim.
----------
Acest articol este proprietatea SPORTescu.ro, fiind protejat de legea drepturilor de autor. Preluarea conținutului se poate face doar în limita a 500 de caractere și cu citarea sursei cu link activ către articolul respectiv.

LĂSAȚI UN MESAJ

Loading Facebook Comments ...