Valentin Popescu: „Universitatea Craiova a câștigat meciul fanilor cu rivala din oraș”. „La CSA Steaua e multă ceață”

Valentin Popescu (42 de ani) este unul dintre cei mai cunoscuți specialiști din marketingul sportiv românesc. El este și organizatorul Galei Trofeelor Alexandrion, care și-a derulat pe 31 martie a 7-a ediție.

valentin popescu
Foto: Răzvan Păsărică / sportpictures.eu

Am discutat de această dată cu Valentin Popescu despre imaginea cluburilor, am aflat cine se mișcă mai bine în acest domeniu, cine nu face mare lucru, deși are potențial, și am vorbit despre sportivii care pot lua inițiativa în promovarea personală.

A trecut pandemia, au revenit suporterii pe stadioane. Cine te-a impresionat prin acțiunile de marketing, de fidelizare a suporterilor?

CS Universitatea Craiova e exemplul bun în ceea ce privește marketingul sportiv în prima ligă din România. Și cred că e singular. Meciul lor cu FCSB a însemnat o sărbătoare extraordinară. Au fost peste 30.000 de fani. Au intrat în top 5 al asistenței în acest an. Iar Universitatea e de două ori în acest Top 5 cu partide de acasă. Am observat multe acțiuni interesante, pe care le vezi în campionatele mari. Mi-a plăcut că au avut și chestia aceea cu „kiss camera”. Plus tot felul de acțiuni la nivelul gazonului, cu mingile noastre, cu juniorii clubului, cu steagurile echipei. E clar că Universitatea a câștigat meciul fanilor cu rivala din oraș.

Rezultatele atrag

Au cam dublul fanilor, per ansamblu, față de FC U, în acest campionat…

Da, și meciurile cu CFR și FCSB au intrat în top, după cum spuneam. Iar cu FCSB erau ieșiți din calculele titlului, dar suporterii au venit. Iar în acest Top 5 nu văd nici un meci al celeilate echipe, nici când au jucat cu echipele din frunte, în sezonul regulat. E drept că rezultatele au fost mai bune la CS Universitatea. Și acestea atrag. Când ai performanțe, atragi și suporterii. Dacă ar fi jucat și FC U în play-off, poate s-ar fi apropiat. Deci trebuie să faci performanță ca să ai suporteri, dar trebuie să faci și acțiuni de marketing. Toate se leagă.

FOTO: Razvan Pasarica/SPORT PICTURES

La echipa lui Mititelu ai văzut acțiuni de marketing?

Recunosc că nu prea am văzut. Fiind în parteneriat cu CS U, sunt mult mai ancorat cu ce se întâmplă la ei. Sunt și la FC U niște semnale: modul de prezentare a echipei e foarte bine făcut, echipamentele sunt la nivel superior, au și magazinul clubului, au și un autocar extraordinar.

Valentin Popescu: FC Argeș, exemplu de „așa da”

Da, la autocare sunt pe primul loc…

E cel mai tare din țară, cred… Deci am văzut și la ei lucruri bune. Și mi-a mai plăcut acțiunea de la FC Argeș, când au celebrat 50 de ani de la câștigarea campionatului. Acțiunea a început pe Promenada din centrul orașului, au fost prezente soțiile lui Dobrin și Halagian, fiicele acestuia din urmă, a fost Remus Vlad, căpitanul cu care FC Argeș a câștigat primul titlu, în 1972. Apoi, tot evenimentul s-a mutat la stadion.

Din păcate pentru ei, au piedut în acea zi meciul cu CFR, 0-6…

Da, dar vreau să spun că mai există și astfel de acțiuni. Oamenii s-au organizat și au făcut ce trebuiau să facă.

Ar trebui să speculeze, să organizeze mai des cluburile astfel de evenimente?

Da, normal. Nu toate cluburile au în palmares titluri, dar cu siguranță se pot găsi evenimente din istoria lor pron care pot consolida și promova brandul respectiv.

Vezi și:   Major League Soccer, spectacolul sutelor de milioane de dolari

FC U Craiova zice că este continuatoarea marii echipe a Craiovei. N-ar trebui să se folosească mai mult de asta?

Uite, la CS Univesitatea – FCSB, fostul jucător Ciupitu a dat lovitura de începere. Și cam la fiecare meci de acasă o fostă glorie face asta. Degeaba spun ceilalți că dețin palmaresul și istoria, dacă fostele glorii se asociază cu ceilalți. Plus că vin niște oameni în tribune, am văzut cum au făcut valuri, te simți ca pe marile stadioane ale lumii.

Bernardette Szocs a punctat foarte bine pe Social Media

Ce ai mai văzut remarcabil din punct de vedere al imaginii în sportu românesc?

Uite, mi-a plăcut de Bernardette Szocs, de la tenis de masă. A ieșit din zona de confort, postează poze foarte interesante pe Instagram, care au fost preluate și de site-urile de sport. E o sportivă foarte bună, dar și foarte atrăgătoare, cu „sex appeal”. A punctat foarte bine pe Social Media. Asta ar putea s-o facă atractivă pentru anumite branduri de cosmetice. Mi-ar plăcea ca și alți sportivi care au un astfel de potențial să își dea seama că îl pot valorifica. Publicațiile sportive din România au preluat fotografiile Bernardettei. Trebuie să te expui la un moment dat ca să trezești interesul. E genul de personaj care poate fi accesat de o companie din zona de beauty care vrea să se promoveze.

Ceva ce nu ți-a plăcut în sport, în ultimul timp?

M-a dezamăgit foarte tare sărbătoarea celor de la CSA Steaua, de pe 7 mai, în meciul cu Slobozia. Au venit câteva personalități, dintre cei care au câștigat Cupa Campionilor Europeni în 1986, Victor Pițurcă a dat lovitura de începere… Din păcate, au fost doar vreo 2500 de suporteri. Când au fost prezentați cei care au câștigat Cupa în 1986, erau vreo 2000 de oameni pe stadion. Și-atunci, mă întreb, ce argumente are clubul Armatei pentru a-și atribui acest nume de Steaua? FCSB, pe unde merge, umple stadioanele.

Păi și ce ar fi trebuit să facă oficialii de la CSA Steaua pentru a atrage mai mulți suporteri?

Din punct de vedere al acțiunii, cred că au făcut bine. Au adus gloriile, le-au dat cadouri. Singura explicație ar fi că bazinul ăsta de suporteri al CSA Steaua nu e atât de mare.

Valentin Popescu: „E deranjant că finala campionatului se va juca la Buzău!”

Înțeleg, dar întrebam dacă puteau să facă mai mult înainte de eveniment pentru a atrage oameni la stadion.

Cu siguranță puteau să facă mai mult. Puteau să promoveze mai mult evenimentul. Dar nu i-a ajutat nici conjunctura, pentru că una e să joci cu Slobozia, cu tot respectul față de această echipă. și alta – cu Universitatea Craiova. Plus că ei se află într-o stuație incertă, nu au voie să promoveze. Atragi publicul când ai anumite obiective fixate, clarificate. La ei e totul într-o ceață care nu poate genera plusvaloare.

Plus aceste probleme legate de promovarea în Liga 1…

Ar trebuie să-și rezolve problemele juridice, să știe sigur dacă au dreptul să promoveze. Din punctul meu de vedere, nu e o problemă că am avea două „Stele” în prima ligă. Mie chiar mi-a plăcea să joace și FCSB pe Ghencea. E deranjant că finala campionatului se va juca la Buzău. Oamenii ăia ce să facă acolo? Să mătuRe stadionul, să dea cu var. Păi noi avem stadioane de zeci de milioane de euro și ajungem să jucăm la Buzău?

Vezi și:   Săndoi reinventează geografia: Insulele Feroe la Cupa Africii!

Eu zic că este și vina celo de la FCSB, că nu și-au asigurat un stadion modern, pe care să joace finalul de campionat…

E clar că vina este împărțită. Dar unde să joace acum? La Târgu Jiu? Sau poate la Acul de Triumf, numai că și acolo sunt probleme. În țara asta se pun mai multe piedici, decât să existe ceva constructiv. Toți vor să fie ceva al lor, dar nu e așa, aceste stadioane sunt ale acestei țări, sunt făcute din banii contribuabililor.

Brandul Steaua nu este și nu a fost valorificat

Vorbeai de CSA Steaua. Ei au evaluat brandul la vreo 35 de milioane de euro. Ți se pare că au valorificat veun pic acest brand extrem de valoros?

S-au străduit pe alocuri, au avut anumite acțiuni punctuale, nu e ca și cum ai zice că n-au făcut nimic, dar e clar că brandul ăsta nu a fost valorificat. Și nu a fost valorificat nici când îl deținea Becali. Nici Gigi Becali n-a dat doi bani pe departamentul de marketing. Iar în partea cealaltă, la CSA Steaua, e un sistem de stat, ușor învechit, care nu funcționează la parametri la care brandul ar avea potențialul să o facă.

Cum ți se pare faptul că sportivii ruși și bieloruși vor fi interziși la Wimbledon?

Mie nu mi se pare corect pentru un sportiv care a muncit tot anul ca să ajungă la o astfel de competiție. Până la urmă, nu decide el ce se întâmplă în Rusia. Cei mai mulți dintre ei nu mai locuiesc în țara natală. E o nedreptate față de sportivii respectivi. Pe de altă parte, e groaznic ce face Rusia în momentul de față.

Braziliia ’94 vs România ’94

Compania la care lucrezi cum se implică în sport anul acesta?

Vom avea acțiuni toată vara pe coasta Mării Negre, la Costinești, Eforie, Mamaia, în special cu sporturi care se joacă pe plajă – volei, fotbal. Vom avea și un meci amical între o selecționată Alexandrion și o echipă a jurnaliștilor sportivi din România. Mai sunt acțiunile cu echipele partenere, cu Petrolul cu CS Universitatea Craiova. Pe 2-3 iulie, organizăm, ca de obicei, cursa sponsorilor, la Sibiu, înainte de Turul Ciclist, unde oferim tricoul galben în Prolog. Și l-am oferit până acum unor repezentanți ale unor echipe de top, cum ar fi Bora sau Israel Start Up Nation.

Ceva deosebit de ce faceți în mod normal?

Încercăm un eveniment în Brazilia, în toamnă, un meci între naționala din 1994 a acestei țări și România 1994. Am vorbit deja cu Taffarel și Cafu, cu Gabi Balint, cu Miodrag Belodedici.

Și plătiți voi tot? Transport, cazare…

Sigur, absolut tot.

Cât timp va dura acțiunea?

Păi cel puțin o săptămână, că nu poți să te duci în Brazilia două zile.

Costă ceva o acțiune de acest gen.

Ar fi un efort considerabil. În principiu, proiectul a fost aprobat de boardul companiei.

------------------------------
Dacă ţi-a plăcut articolul intră în Comunitatea SPORTescu de aici și distribuie-l către prietenii tăi. Poate și ei vor să-l citească. Mulțumim.
----------
Acest articol este proprietatea SPORTescu.ro, fiind protejat de legea drepturilor de autor. Preluarea conținutului se poate face doar în limita a 500 de caractere și cu citarea sursei cu link activ către articolul respectiv.

LĂSAȚI UN MESAJ

Loading Facebook Comments ...