Durbac: Viitorul lui Hagi va deveni o forță în fotbalul românesc

Bobby Durbac, fostul director de marketing al Stelei din perioada 2008-2011, ne-a vorbit în prima parte a interviului despre cum pot fi atrași fanii la stadion și despre problema emblemei Stelei. Azi, el ne indică brandurile naționale din fotbal și spune că singurul business din acest sport în România este Academia Hagi!

viitorul

Despre politica de marketing a FRF și cea a LPF ce ne puteți spune? De un an și ceva sunt echipe noi de conducere.

Mi se pare că sunt semne pozitive. La LPF am remarcat că vor să vină cu ceva nou, au schimbat site-ul. Cea mai mare realizare a lor e că Liga 1 are cea mai mare acoperire TV, iar veniturile cluburilor nu au scăzut. Liga 1 este disponibilă pe Digi, Dolce, Look TV, Antena 1 are derby-ul etapei. Pe lângă site, au avut și proiectul cu Panini, care mie mi-a plăcut foarte mult. Au găsit și un sponsor bun pentru Cupa Ligii. Cred că lucrurile se mișcă în direcția potrivită și e nevoie de timp și răbdare. Și la FRF direcția e bună. La fel, au inceput cu un site nou, cu multe ştiri, au reușit trei deal-uri foarte bune cu sponsori importanţi, au un nou partener tehnic. E nevoie de timp. Și eu la Steaua am avut 6 luni de acomodare. Abia după primul an s-au văzut anumite rezultate. În al doilea si al treilea, am putut să dezvoltăm toate proiectele importante, deoarece în primul an îţi pui la punct organigrama şi infrastructura. Aşa că înţeleg foarte bine ce se întâmplă la LPF si FRF.

V-a contactact cineva ori de la FRF, ori de la LPF?

Având în vedere că lucrez cu foarte mulţi parteneri din sport și fotbal, indirect sau direct am colaborat.

Domnul Burleanu a declarat la sport.ro că dorește să înființeze un curs prin care să pregătească directori sportivi? Ar fi necesar și unul care să pregătescă directori de marketing?

Te întreb eu pe tine câte cluburi au departamente de marketing?

Steaua a avut, la Craiova a fost ceva parcă.

Am colaborat și eu cu ei și cu Petrolul. Ideea e alta: Pentru cine să faci curs, dacă nu ai departamente de marketing? Poate sunt 3-4 cluburi cu oameni dedicati activităţii de marketing. Ok, director sportiv au toți. Din punctul meu de vedere, trebuie făcut altfel. Dacă studiezi regulamentele UEFA și recomandările lor, ei dau o organigramă minimă pe care să o aibă un club de fotbal. Iar la noi, cum sunt toți disperați de cheltuieli, că n-au bani, au luat în organigramă minimum de oameni posibil. Mai degrabă FRF și LPF ar impune cluburilor, cum se impune să ai noctunră, teren încălzit și așa mai departe, așa ar trebui să fie impus și departamentul de marketing în organigrama minimă. Cum sunt obilgați să aibă ofițer de presă, ofiter de securitate, așa ar trebuie să aibă și departament de marketing, nu numai director. El nu poate să facă singur nimic. Fără echipa mea din spate, nu reușeam să fac nimic. Că i-am condus și coordonat eu, ok, dar am avut și colegi capabili, a fost o muncă de echipă.

De ce credeți că cei care conduc nu sunt receptivi la ideea de marketing?

Pentru că la noi, în sport, s-a împământenit de 25 de ani ideea că marea afacere este să cumperi un jucător cu 5 lei și să-l dai cu 50. Nu mi se pare business, iar acele vremuri au trecut. Business în sport este ce am văzut la Lyon, deoarece clubul funcţionează după reguli precum o companie multinaţională, cu business-plan şi target, cu alocare de bugete pentru fiecare departament, cu focus pe juniori (au şi echipă foarte bună de fotbal feminin), cu departament de comunicare (20 de oameni), cu departament de merchandising (13 oameni), cu televiziunea clubului, cu ticketing, etc. După 7 ani de UCL, managementul clubului a avut „grija” sa strângă aproape 80 milioane de euro pentru noul stadion. Despre ce vorbim? La noi nu există business în sport. Singurul caz de business în sport din România, care îmi place foarte mult, este Academia Hagi. Şi Viitorul. Probabil că, în 5-10 ani, Viitorul va deveni o forţă şi la seniori, aşa cum este la juniori, dacă va continua cu aceeaşi strategie. La Craiova se incearcă ceva similar, însă mai este nevoie de timp, de resurse şi de infrastructură.

Ce echipe de la noi au cel mai mare potențial de marketing?

Steaua, Dinamo, Rapid, Craiova sunt branduri naționale. Mai sunt exemple frumoase și pot avea potențial local si regional foarte bun, având în vedere şi numărul de suporteri, „U” Cluj, Petrolul, Timișoara. La Petrolul se încearcă ceva frumos, la Craiova, la Dinamo cât de cât, dar nu se pune foarte mare accent pe continuitate și marketing.

Ce sfaturi ați avea pentru cineva pasionat de marketing sportiv?

Eu sunt om de marketing, dar când am venit la Steaua mi-am cumpărat vreo 7-8 cărți și am citit să-mi confirm că viziunea mea în marketing sportiv e corectă. Am participat la cursuri, vizite la alte cluburi şi mă bucur că viziunea mea este corectă. Există foarte multe reviste de specialitate și studii care, în primul rând, te upgradează și, cel mai important, este on-job-training, că așa, la teorie, toți se pricep.

Da-ți-mi 2 -3 titluri!

În primul și în primul rând, e Understanding Sports Organization de Trevor Slack și, una, care mi-a plăcut mie foarte mult, PR and Communication in Sports , iar cea mai bună ar fi The Ultimate Guide to Sports Marketing, dar vă mai recomand și sportbusiness.com.

Credit foto: Răzvan Păsărică / sportpictures.eu

------------------------------
Dacă ţi-a plăcut articolul și vrei să susții SPORTescu, iți dăm cateva idei:
- folosim unelte de marketing afiliat. Cumpărând prin link-urile afiliate, site-ul nostru primește un comision din partea magazinelor pe care le promovăm. Nu te costă nimic în plus și ai șansa să ne susții;
- intră în Comunitatea SPORTescu de aici;
- dă Share și transmite-l prietenilor tăi, poate și ei vor să-l citească.
Mulțumim.
----------
Acest articol este proprietatea SPORTescu.ro, fiind protejat de legea drepturilor de autor. Preluarea conținutului se poate face doar în limita a 500 de caractere și cu citarea sursei cu link activ.

LĂSAȚI UN MESAJ

Loading Facebook Comments ...