Bobby Durbac: Sfaturi pentru a atrage fanii la stadion. Atenţie, Steaua!

Bobby Durbac, în vârsta de 47 de ani, a condus departamentul de marketing de la Steaua între 2008 şi 2011. Înainte să intre în lumea sportului, Bobby Durbac a lucrat 14 ani la Panasonic ca director de marketing și trei ani la BenQ pe postul de manager național. Din cei 14 ani, trei a fost la Viena pentru a coordona operațiunile de marketing din Europa Centrală.

Bobby Durbac (director marketing Steaua Bucuresti).
Bobby ne-a spus, printre altele, ce crede el despre: conflictul dintre Armată și Becali, politica de marketing a LPF și FRF, cum pot fi readuși fanii la stadion și are niște recomandări interesante pentru cei pasionați de marketing sportiv.

Ce mai faceți acum?

Am firma mea de markting sportiv, Durby Sports Marketing, și colaborez cu mai multe federații (de rugby, de hochei pe gheață, natație), cluburi de fotbal, rugby, baschet, dar si alte sporturi, diverse acțiuni în sport pentru partenerii mei, nu duc lipsă de proiecte… Cel mai important pentru mine este că fac ceea ce-mi place şi pot oferi partenerilor mei nu numai expunere, dar şi consultanţă, având în vedere background-ul meu profesional.

Conform Gazetei Sporturilor, Steaua a încasat din bilete 8,2 milioane în 2013, iar în 2014 au fost doar 1,5 milioane. Care credeți că e explicația pentru scăderea de peste 200%?

Te referi la an calendaristic sau pe sezon?

An calendaristic.

Calculează-le pe sezon. Din punctul meu de vedere, ca să facă sens, ar trebui calculate pe sezon. Ți-aș recomanda să faci acest lucru și să compari sezon cu sezon. Probabil, tu vrei să mergi pe ideea că nu mai vine lumea la stadion, dar calculează cum trebuie. Un calcul corect este făcut luând în considerare câți specatori au fost la tribuna 1, câți la  a a 2-a, câți la peluză, conform preţului anunţat pentru fiecare tribună în parte. Nu cred că o să îți dea niciodata 8 milioane din bilete.

Spuneați într-un interviu cu Costin Ștucan că Steaua este al doilea brand după Dacia. Mai credeți acest lucru după ce au pierdut dreptul de a utiliza sigla și, implicit, suținerea suporterilor?

Da. Cred, pentru că eu de când sunt mic și până acum am prins patru sigle la Steaua și niciodată nu mi-am pus problemă Steaua nu mai e Steaua dacă și-a schimbat sigla. E adevărat că această problemă cu sigla, în contextul actual, este mai diferită decât ce a fost până acum, o rebranduire. Și după Revoluție, Steaua și-a schimbat sigla din ’86, cea clasică si arhicunoscută, în Vultur și nu a fost nicio problemă.

Dar acum fanii nu mai vin la stadion pentru că s-a schimbat sigla.

Probabil că toată lumea se aștepta să se rezolve cumva. Și eu la fel. Îmi doream să se fi așezat ambele părți la masă și să găsească o soluție. Sincer, nu cred că e târziu nici acum.

Dacă ați mai fi lucrat acum la Steaua, l-ați fi sfătuit pe patron să o cumpere?

Nu să o cumpere… Poți să găsești soluții. Acum depinde de abordarea fiecăruia că, dacă eram eu patron, mă așezam la masă și rezolvam cazul. Sunt patroni pe care-i interesează imaginea clubului (global vorbind) și patroni pe care îi interesează altceva. E important să se și dorească să se rezolve cumva, că dacă nu se dorește, degeaba îmi dau eu cu părerea. Din punctul meu de vedere, nu câștigă nici CSA, nici FC Steaua. Ar trebui să se rezolve cumva, asta dacă interesează pe cineva de suporteri. Niciodată nu este prea târziu.

La Steaua, reușeați să acoperiți 30% din buget, fără ca echipa să aibă rezultate deosebite în grupa de Champions League. Ce performanțe credeți că ar fi trebuit să aibă departamentul de marketing când a fost eliminat Ajax-ul sau când a fost învinsă Chelsea?

Da, dar atunci au venit si bani de la UEFA, având în vedere performanţa sportivă obţinută. Au fost un an de Champions League și doi ani de Europa League. Cu siguranță, încasările din marketing nu mai reprezintă 30% din buget în contextul în care echipa merge in UCL, probabil ar fi reprezentat 10% din buget. Probabil că ar fi crescut încasările cu 20-30% datorită performanţelor sportive ale echipei. Bine, n-ai cum să te duci și, într-un an, să scoți niște rezultate extrordinare. Lucrurile se fac în timp. Repet, este foarte importantă și performanța echipei.

Regretați că nu ați prins vremurile bune?

Nu am niciun regret. Știu că mi-am făcut treaba bine și profesionist.

Cum pot fi atrași fanii la stadion?

În primul rând, să existe infrastructură ok, condiții civilizate. Cei mai mulţi spectatori vin pe Naţional Arena si pe „Ilie Oană”, de ce oare? Ca suporter, trebuie să ai ce să consumi, de unde să-ți iei un tricou, un breloc, o apă, un sandwich, plus activităţi care să atragă suporterii la stadion cu unu-două ore înainte de meci. Să comunici cu fanii, prin site-ul oficial si mai ales prin social media (facebook, twitter, instagram, tot ce ţine de acest mod de comunicare). Mai faci sesiuni de autografe, întâlniri cu jucătorii, antrenamente deschise, etc. Trebuie să fii aproape de fani şi există foarte multe metode să faci acest lucru. 

În Vest, echipele postează pe Twitter imagini de la încălzire, comentarii minut cu minut. Ar fi și ăsta un Tool la noi? Am găsit o știre din 2011 în care scria că cei de la Rangers au postat în hindi ca să-și crească popularitatea în rândul publicului indian!

Sigur, Social Media e foarte important.  Și Facebook, și Twitter, și Instragram sunt foarte importante. În 2010, Steaua a fost primul club care avea site-ul și-n engleză, și-n germană, și-n franceză. Pe Facebook, am avut în 24 de ore 10.000 de like-uri.

Ce mai există din ce ați făcut dumneavoastră la Steaua?

Nu mai există nici turul stadionul, nici muzeul, nici magazinul, fiind destul de greu în contextul actual. De aceea am menţionat mai sus de infrastructură. Este greu să realizezi ceva pe termen lung fără infrastructură.

Credit foto: Răzvan Păsărică / sportpictures.eu

Mâine, Sportescu.ro vă prezintă partea a doua a interviului cu Bobby Durbac, în care acesta vorbește despre echipele cu cel mai mare potențial de marketing din fotbalul românesc și despre politica de marketing a FRF și LPF.

------------------------------
Dacă ţi-a plăcut articolul și vrei să susții SPORTescu, iți dăm cateva idei:
- folosim unelte de marketing afiliat. Cumpărând prin link-urile afiliate, site-ul nostru primește un comision din partea magazinelor pe care le promovăm. Nu te costă nimic în plus și ai șansa să ne susții;
- intră în Comunitatea SPORTescu de aici;
- dă Share și transmite-l prietenilor tăi, poate și ei vor să-l citească.
Mulțumim.
----------
Acest articol este proprietatea SPORTescu.ro, fiind protejat de legea drepturilor de autor. Preluarea conținutului se poate face doar în limita a 500 de caractere și cu citarea sursei cu link activ.

LĂSAȚI UN MESAJ

Loading Facebook Comments ...