Eross Koppany (20 de ani, de 7 ori campion național) practică motocrossul de la 6 ani și este acum component al noii secții de motosport a CSU ASE. Eross și-a rupt piciorul de două ori și a suferit patru operații la mâini. Spune despre acest sport că este dificil, scump și periculos, dar, odată intrat „microbul” în sânge, acolo rămâne.
Pe ce concurai la 6 ani?
La 50 centimetri cubi, de acolo începi. A făcut și tatăl meu motosport, dar el nu a concurat la Campionat Național. A avut și el motor, a participat la competiții mai mici, pe traseu. Era doar un hobby pentru el. Mie mi-a plăcut mult și am început. De atunci, am șapte titluri de campion național. Și anul acesta am obținut unul.
Și la seniori?
Am unul la categoria mică, la 50 cm cubi, trei la 85 cm cubi, între 10 și 15 ani, două la MX 2 juniori, categoria de vârstă 15-18 ani, iar acum a fost la MX 2, între 18 și 20 de ani.
Cât cântărește o motocicletă?
Depinde… Cea pe care o am acum cântărește 105 kilograme.
Tu câte kilograme ai?
70.
Nu e greu de manevrat?
Asta e meseria noastră, m-am obișnuit…
Doar cinci curse pe an
Sunt circuite special amenajate, nu?
Da, doar pe circuite speciale concurăm. În România sunt vreo zece pe care le putem folosi. Nu prea avem multe curse. Anul acesta au fost numai cinci. Lângă București, la Cioplani, avem un traseu. De fapt, în complex acolo avem trei trasee.
Ai fost la TCS Otopeni, dar acum ai și o colaborare cu CSU ASE…
Da, da, da. Anul acesta am început.
Îți aduce ceva facilități colaborarea cu CSU ASE, ai salariu sau alte avantaje?
Acum facem contractul.
Până acum cine te plătea?
TCS Otopeni.
Și acum te plătesc ambele?
Clubul meu, de fapt, nu plătește, ci mă ajută. Îmi oferă ajutor tehnic.
Premii și la competiții internaționale
Ai fost și la competiții internaționale?
Da, de exemplu în 2012 am luat locul 3 în Campionatul Ungariei, în 2017 am obținut locul 6 la general în regiunea Europa de Est și m-am calificat în finala Campionatului European din Cehia. Asta a fost la juniori. În 2021, am fost vicecampion în campionatul Alpe Adriei și m-am clasat tot locul 2 la Campionatul Balcanic și Est European.
E un sport greu?
Da. Și tehnic, și fizic, și scump.
Ai un sponsor?
Familia mea.
Cât costă un motor de cursă?
Din fabrică, 11-12.000 de euro și trebuie apoi tunat, deci ajunge la minim 15.000 de euro.
Patru seturi de echipament per cursă!
Și echipamentul cât costă?
O cască este între 700 și 1000 de euro. Un set total format din cizme, echipament și cască, costă între 1000 și 2000 de euro. Pentru o cursă este nevoie de patru seturi. Intrăm de multe ori în noroi pe traseu și trebuie să ne schimbăm.
Fotbal joci? Sau faci alte sporturi?
De când sunt în această echipă, din 2019, fac și cross fit, pe lângă motocross, fizică la sală. Înainte am făcut și schi. Mama a practicat schiul și a fost și la Olimpiadă.
Și alte sporturi? Cu fotbalul nu ai cochetat?
Nu. Am făcut schi… Adică am încercat multe lucruri, am făcut și hochei, și judo.
Locuiești în Miercurea Ciuc, cu familia. Știi de echipa din oraș, Csikszereda, că poate promova în Liga 1?
Da, da, da. Am fost și la un meci.
Cei de la CSU ASE cum te-au convins să vii la ei?
M-au convins prin ce mi-au oferit. E un ajutor mare pentru mine, e mult mai ușor așa să merg la concursuri.
„Acest sport m-a ajutat și în viață”
Cum ai îndemna un copil că se apuce ce motosport? Ce i-ai spune?
I-aș spune că este un sport foarte complex și că te învață foarte multe. Pe mine și în viață m-a ajutat foarte mult.
În ce sens?
Și la școală, când am treabă, sunt concentrat numai pe treaba pe care o am de făcut, nu sunt interesat sau perturbat de alte lucruri. Mă ocup numai cu ce trebuie, să ajung unde vreau.
Ai timp de telefon, de tabletă, de Social Media? Te joci jocuri pe calculator?
Nu joc. În copilărie am jucat doar cu fratele meu. El se juca mai mult. Eu singur nu mă jucam.
Cât te antrenezi?
Merg zilnic la sală și am antrenament cu motorul de trei ori pe săptămână când sunt în București. Când am concurs, mă antrenez și în weekend.
Vrea să ajungă la Campionatul European
Ce îți propui în carieră?
Vreau să particip la Campionatul European. La seniori, nu am apucat să ajumg acolo. Sunt foarte mulți în acest concurs și avem calificări. Este mai greu să te califici acolo decât la Mondial.
Sunt mai puține locuri pentru European?
La Mondial este mai scump. Acolo plătești și iei locul.
La European se ajunge prin calificări…
Da, da, da. Vreau să particip și la Campionatul Germaniei, la Adac, unde am fost și anul acesta, dar am căzut la antrenamentul liber și mi-am fracturat piciorul. Asta a fost în august, acum m-am refăcut.
Sunt multe căzături, nu?
Până acum am avut patru operații. E destul de periculos.
La ce ai avut operații, la picioare?
La mâini. Piciorul nu a fost operat, dar a fost rupt.
Piciorul acum ai spus, nu?
Și acum, și înainte. Primul meu accident a fost la picior, aveam 6 ani. Chiar atunci când mi-am început cariera.
Mai ai curaj să te urci pe motocicletă dacă e așa periculos?
Da, normal, e vorba de adrenalină!
------------------------------
Dacă ţi-a plăcut articolul intră în Comunitatea SPORTescu de aici și distribuie-l către prietenii tăi. Poate și ei vor să-l citească. Mulțumim.
----------
Acest articol este proprietatea SPORTescu.ro, fiind protejat de legea drepturilor de autor.
Preluarea conținutului se poate face doar în limita a 500 de caractere și cu citarea sursei cu link activ către articolul respectiv.