Cum umplem stadioanele în România?

Cum umplem stadioanele în România. Aceasta ar trebui să fie principala preocupare a conducătorilor de club de la noi.

National Arena inaintea partideiAm urmărit în acest început de săptămână meciurile Pandurii – Astra și Chiajna – Botoșani și am văzut pe ambele stadioane pe care s-au jucat tribune goale și doar câteva sute de spectatori în total! Atmosfera e dezolantă și cred că aici ar trebui să lucreze în primul rând cei care conduc fotbalul. Și sunt două aspecte esențiale, pe care le-a sesizat și secretarul general al LPF, Justin Ștefan, într-o prelegere exclusivă la Sports Business Academy:

  1. Calitatea infrastructurii este îndoielnică și
  2. În România, nu mai există branduri adevărate.

Referitor la primul punct, aici ar trebui să existe, din punctul meu de vedere, un parteneriat serios și legal al cluburilor de fotbal cu autoritățile locale, care pot aloca fonduri pentru modernizarea arenelor. Se întâmplă acum la Craiova și Târgu Jiu, s-a făcut un stadion modern la Cluj, unul în București, altul la Ploiești, dar aici a fost lăsat de izbeliște.

Exemple mai clare decât Arena Națională și cea din Ploiești nu pot fi. Ambele s-au umplut când stadioanele au fost date în folosință și au continuat să fie pline o bună perioadă de timp, pentru că lumea se simte bine pe un astfel de stadion, există facilități, o vizionare bună, se creează o atmosferă frumoasă, o sonorizare perfectă.

Dar stadionul mai depinde de ceva! Punctul 2 expus de Justin Ștefan: brandul care să joace aici. Petrolul e un brand și lumea a venit și în momentele mai grele, Steaua e un brand și a umplut Național Arena până ce acest club să aibă problemele actuale de identitate. Dar unde sunt celelalte branduri? Poli Timișoara, UTA, Universitatea Craiova, FC Argeș, Rapid, toate au probleme de identitate sau au ajuns în ligile inferioare.

„Dacă luăm cluburile din Liga 1, vom constata că niciunul nu este de fapt cel inițial, structura inițială. Neavând brand, nu poți crea o legătură emoțională între club și fani. Sunt niște consumatori oportuniști de fotbal. Steaua București este un brand al fotbalului românesc, un brand al LPF și avem nevoie de așa ceva. După 1990, Steaua lui Gigi Becali a făcut performanță, fanii ar trebui să fie legați de acest club. Când a venit decizia cu clubul sportiv, fanii s-au îndepărtat, asta înseamnă că nu erau legați emoțional de această grupare”, a comentat Justin Ștefan în exclusivitate pentru Sports Business Academy.

Și încă un aspect: fotbalul din România trăiește numai din banii din drepturile tv. O parte din veniturile provenite de aici ar trebui reinvestite de cluburi, însă acestea le folosesc doar pentru plata salariilor și a datoriilor. „LPF a generat un venit pentru cluburi, iar acela trebuie reinvestit, e business curat. În Occident, principala sursă de venit e ticketingul și partea de merchandising. La noi, nu prea există așa ceva!”, a completat Adrian Dumitrescu, managing partener Sports Net Management, tot la Sports Business Academy.

Știm ce avem de făcut, rămâne să vedem și cine va face aceste lucruri. Tocmai din aceste motive, e nevoie stringentă de specialiști în managementul sportiv, care să schimbe mersul lucrurilor în fotbalul și în sportul românesc.

Credit foto: Răzvan Păsărică / sportpictures.eu

------------------------------
Dacă ţi-a plăcut articolul și vrei să susții SPORTescu, iți dăm cateva idei:
- folosim unelte de marketing afiliat. Cumpărând prin link-urile afiliate, site-ul nostru primește un comision din partea magazinelor pe care le promovăm. Nu te costă nimic în plus și ai șansa să ne susții;
- intră în Comunitatea SPORTescu de aici;
- dă Share și transmite-l prietenilor tăi, poate și ei vor să-l citească.
Mulțumim.
----------
Acest articol este proprietatea SPORTescu.ro, fiind protejat de legea drepturilor de autor. Preluarea conținutului se poate face doar în limita a 500 de caractere și cu citarea sursei cu link activ.

LĂSAȚI UN MESAJ

Loading Facebook Comments ...