Sports Business Academy: cum sunt atrași oamenii către sport, cum se schimbă viața unui om prin sport 

Radu Restivan este unul dintre cei care încearcă să schimbe lumea în bine prin sport. Om de media, fondatorul comunități 321sport le-a explicat cursanților de la Sports Business Academy că la fel de importantă ca mișcarea este și abilitatea de a-i convinge pe alții să facă sport, prin strategii de comunicare eficiente.

Paris-Marathon-2017
Credit foto: 321sport.ro

Iubitorul de sport reprezintă un public avizat, care are pretenția unui „proces de comunicare corect”. „Să nu sărim etape, să nu facem campanii de dragul de a le face, să nu ieşim cu bannere pe stradă fără un plan, să facem spoturi de dragul de a le face”, a fost sfatul pentru cursanții SBA: „Când începem un proiect de comunicare sportivă, trebuie să ştim că acesta pleacă din pasiune, indiferent de ramura sportivă. E nevoie de oameni pasionaţi, care să deseneze ei liniile de comunicare pentru acele zone, în special pentru acele zone în care nu prea există proiecte de comunicare făcute deja, cum sunt cele fără vizibilitate, ca fotbalul, handbalul, baschetul”.

Cititorii migrează către un conținut de calitate

„Începând cu 2010, a explodat această zonă de senzaţional, miraculos, etc., astfel a crescut foarte mult piaţa şi aşteptările, au explodat publicaţiile online care căutau senzaţionalul. Dar prea mult senzaţional nu prea există şi sunt mulţi cititori nemulţumiţi. Oamenii se simt înşelaţi, pentru că le este furată o resursă foarte importantă: timpul”, consideră Radu Restivan, care este de părare că mulți au început să migreze către conținuturi care le oferă informaţia pe care o caută, nu una care e ambalată frumos, dar în interiorul ei nu e nimic. Este nevoie de proiecte de publishing, de content scris de oameni care pun suflet, care documentează totul, care pun pasiune în ceea ce fac.

Audiența trebuie creată organic

„Oamenii caută relevanţă, calitate, şi trebuie să facem o revoluţie, deoarece România e încă ţara lui copy-paste şi a comunicatelor fără relevanţă. Când începeţi un proiect, trebuie să vă puneţi întrebarea dacă acesta va reuşi să schimbe măcar cu 1% viaţa sau percepţia oamenilor care sunt expuşi la acest proiect, dacă aduce ceva nou, informaţii, etc.”, au fost îndemnați cursanții Sport Business Academy.

sba

De cele mai multe ori, brand-urile din România şi-au cumpărat audienţa, în loc ca tot ce se comunica prin sport să îşi creeze audienţa într-un mod natural, organic,fără a atrage atenţia prin titluri senzaţionale sau campanii trase de păr.

Rezultatele nu apar peste noapte

„Această industrie e foarte mică în România, bugetele şi piaţa foarte mici, astfel încât trebuie să facem chestii de calitate pentru a exista. Nu se mai investește în sport ca în trecut”, este contextul în care își desfășoară activitatea comunicatorii.

Un exemplu pozitiv, potrivit lui Radu Restivan, este Alexandrion Group, care este interesat de colaborări cu multe entităţi sportive: „Trebuie să munciţi mult până vor apărea şi rezultatele, nu apare nimic peste noapte. În proiectele de calitate, rezultatele pot să apară în luni sau ani de zile. Treizecizero.ro, de exemplu, abia după un an a crescut, fiind acum mult mai relevant pe zonă de tenis decât orice publicaţie de profil sportiv din România, care are în spate o redacţie, deplasări, bugete mai mari etc. ”

Vezi si...  Români în concurs la Rio, 9 august: speranțe de semifinale la tenis!

Ce vor clienții

„Trebuie să aveţi răbdare, să munciţi, şi în câţiva ani vor apărea rezultatele. Şi mie mi s-a întâmplat să trimit către clienţi foarte multe propuneri de proiecte în care am crezut, dar nu am avut succes, pentru că mulţi clienţi nu sunt receptivi la ceea ce înseamnă sport. Mulţi vor chestiuni simple, impact pe termen scurt, să se asocieze cu un jucător de top, nu vor să susţină un sport timp de 5 ani, nu vor parteneriat pe termen lung, vor activări, cocursuri şi impact rapid”, au fost „puși în gardă” cei prezenți la curs.

Viața oamenilor se schimbă prin sport

Invitatul SBA a dat exemplul personal: „În 2014, eram foarte gras, aveam 30 kg în plus, am slăbit prin sport şi mi-am propus să schimb viaţa altor oameni prin sport. Aşa s-a născut 321sport, prin care să ajut oamenii să înceapă să facă sport, într-o manieră fun. România e o ţară în care nu se face sport. Am primit un program de antrenament gratuit, la primul antrenament a venit un singur om, iar acum suntem în al 5-lea sezon în care pregătim oameni pentru maraton. Au venit peste 5000 de persoane la antrenamente într-un an şi 8 luni”.

slider-rr1

„Mi-a luat 6 luni să slăbesc şi apoi am ales să ajut şi alţi oameni să facă sport. Călătoria asta de a-ţi schimba viaţa prin sport e destul de dificilă. Eu am făcut-o singur şi a fost destul de tristă”.

Radu Restivan 

Impact: 60.000 de oameni din țări diferite

După ce a construit ceea ce numește „cea mai mare comunitate de sport din țară”, Radu Restivan a pornit un serial de alergare, Discover The World Through its Marathons, pe care l-a transformat într-un fel de ghid în care prezintă oraşe din perspectiva alergării, culinar, muzică, etc., într-un clip filmat în timp ce aleargă. Serialul a ajuns pe la 60.000 de oameni din ţări diferite, devenind cel mai mare circuit de maratoane din lume”.

20.000 de euro investiți în total

„Proiectul a început să fie monetizat pe mai multe paliere: comunitatea de training şi de oameni care vin la antrenamente, plus structura de video, content, pregătim lansarea unui produs nou, care nu e pe piaţa globală. Bugetul proiectului, în total pentru cele 9 ediţii, a fost undeva la 20.000 de euro, s-a autosusţinut, am investit în content. Cel mai bun episod e cel de la Berlin – 14.000 de vizualizări, cel mai slab, la Beijing – 1500”, dezvăluie Radu exclusiv pentru SBA.

6 reguli pentru reușita unei campanii

Radu Restivan a enumerat la SBA șase reguli de urmat pentru o campanie reușită:

Vezi si...  Complexul "Lia Manoliu": mucegai, rugină, miros de urină!

1. Trebuie să comunicăm onest, iar comunităţile create astfel sunt cele mai loiale.

2. Trebuie să vă urmaţi visul şi să fiţi consecvenţi în orice tip de proiect; de exemplu, postul tv Fishing Hunting bate la audienţa toate posturile de muzică.

3. Se schimbă direcţia comunicării; duceţi-vă către nişe, mai ales în sport, şi mai ales la sporturi fără mare popularitate.

4. Trebuie să lucraţi cu oameni care au putere în comunităţile locale, adică cu oameni care atrag alţi oameni pe bune, care sunt capabili să coaguleze comunităţi.

5. Să nu cădeţi în capcana numerelor, care uneori sunt umflate şi comunicate. Trebuie să fiţi conştienţi de cifrele pe care le au proiectele voastre, fie că e vorba de audienţă, de bugete, impresii, etc. Lucraţi cu numere reale, raportaţi-vă chiar voi la ele

6. Fiţi atenţi la feed-back-uri, ascultaţi oamenii şi părerile lor.

Scrisoarea a III-a, baschetul și audiența

O altă campanie în care s-a implicat invitatul Sports Business Academy a adus lume la un meci de baschet: „Pentru România – Turcia, la Cluj, cu un buget extrem de mic, am făcut un shooting cu fetele, o campanie în care am adaptat versuri din Scrisoarea a III-a, am pus româncele faţă în faţă cu turcoaicele şi a fost foarte bine primită de audienţa de baschet. Publicul de la baschet e compact, oamenii interacţionează între ei. Rezultatul a fost o prezenţă record la meci, apropo de online-offline, cum a crescut audienţa cu ajutorul campaniei online. Cel mai mult m-au bucurat mesajele de la jucătoare, care au ţinut să ne mulţumească pentru audienţă”.

De ce au mulțumit jucătoarele? „Copiii cred că se apucă de sport pentru a fi aplaudaţi, pentru a crea spectacol în faţa altor oameni, a unor tribune pline. La fel sportivii de performanţă, sunt dezolaţi când tribunele sunt goale” – notează Radu pe www.sportsbusinessacademy.ro.

Publicul copiază comportamentul sportivilor

Un alt exemplu de campanie reușită a fost „rebranduirea” Cupei României: „Campania Fotbal Adevărat Timişoreana cu legendele – o competiţie prăfuită, la care nu se mai uita nimeni. Iei nişte oameni din trecut, le dai un statut înalt, îi promovezi, vorbeşti de valori care ar trebui să patroneze fotbalul şi sportul în general şi astfel a ajuns finala să fie în top ca rating în România”.

poster-fotbal-2014-70x50-cover-800

Potrivit lui Radu Restivan, publicul „copiază” modelul comportamental al sportivilor pe care îi urmărește. „Dacă aceştia şi-ar respecta adversarii, ar vorbi frumos, nu ar mai înjura la conferinţele de presă, etc., atunci şi publicul s-ar comporta mult mai frumos. Din această cauză au plecat oamenii la sfârşitul meciului de Cupă Dinamo – CFR. Ca strategie, dacă Dinamo ar fi zis de la început că indiferent de rezultat, să ramână pe stadion să se bucure, atunci şi publicul ar fi reacţionat altfel. Sau să rămână să îl cinstească pe Ekeng, de exemplu”.

------------------------------
Dacă ţi-a plăcut articolul și vrei să susții SPORTescu, iți dăm cateva idei:
- folosim unelte de marketing afiliat. Cumpărând prin link-urile afiliate, site-ul nostru primește un comision din partea magazinelor pe care le promovăm. Nu te costă nimic în plus și ai șansa să ne susții;
- intră în Comunitatea SPORTescu de aici;
- dă Share și transmite-l prietenilor tăi, poate și ei vor să-l citească.
Mulțumim.
----------
Acest articol este proprietatea SPORTescu.ro, fiind protejat de legea drepturilor de autor. Preluarea conținutului se poate face doar în limita a 500 de caractere și cu citarea sursei cu link activ.

LĂSAȚI UN MESAJ

Loading Facebook Comments ...