Rolul părinților în ascensiunea unui tânăr sportiv. Studiu de caz: cel mai tânăr pilot de raliuri din România în 2021

Rolul părinților în ascensiunea unui tânăr sportiv este extrem de important.  Ca să înțelegeți, iată un studiu de caz, cel al lui Matei Ghiban (18 ani), cel mai tânăr pilot de raliuri din România în acest sezon. 

rolul părinților
Credit foto: mateighiban.ro

Marius Ghiban, tatăl lui Matei, lucrează în domeniul auto. „Eram în deplasare de luni până vineri și în fiecare vineri seara îi aduceam o machetuță de mașină. Când se plimba pe stradă, recunoștea toate mărcile”. Atunci când vedea un Renault, Matei, care „mergea” pe trei ani, exclama: „Noro! Noro!”. Wolkswagenul era „Fongan”.

La 4 ani, fiind evidentă pasiunea copilului pentru mașini, tatăl l-a dat la… tenis. A practicat șase ani acest sport, dar era clar că nu putea deveni un Ilie Năstase. Ținea racheta de ramă, de partea rotundă, ca pe volan.

credit foto: mateighiban.ro

Ce trebuia să se întâmple s-a întâmplat la vârsta de 10 ani. Mama l-a înscris la karting, acolo unde a cunoscut piloți care i-au devenit modele. A concurat în Campionatul Național de Karting până la 13 ani, când a pus frână. Kartul devenise prea mic, cheltuielile prea mari și, în plus, se apropia examenul de evaluare națională.

„Am abandonat (n.r. – sportul), dar nu și ideea”, ne-a spus tatăl, care, în încercarea de a-l motiva să învețe, a lansat o provocare echivalentă cu o răscruce de destin: „I-am zis că dacă intră la Top 3 licee din Pitești eu îl ajut să reînceapă motorsportul. A intrat la cel mai bun liceu și eu a trebuit să îmi țin promisiunea. Am cumpărat un Megan Coupe din 96, cu motor de Williams”.

Se spune că nu este nimic întâmplător în viață. Chiar în acea perioadă, Marius Ghiban l-a cunoscut pe Vali Porcișteanu, campion național la raliuri. Acesta l-a luat pe Matei și, în prima zi, l-a pus să „se dea” în curtea unei întreprinderi. Nu a reușit să își formeze o părere despre potențialul copilului și i-a dat întâlnire pentru ziua următoare pe macadam, când totul s-a limpezit.

rolul părinților
Matei și Marius Ghiban. Credit foto: facebook.com/marius.ghiban

„Mi-a spus: dă-l pe macadam la campionatul de slalom paralel. M-a urcat să mă dea și pe mine Matei o tură, de am crezut că îmi sar capacele. Am avut foarte mari emoții”, își amintește tatăl. Iată acel moment și din perspectiva lui Matei: „La sfârșitul cursului, Vali mi-a spus că ar trebui să urc pe macadam, în Campionatul Național de Slalom paralel. Ca să-l convingă pe tata să mă lase, lui Vali i-a venit ideea să-l pună o tură în dreapta mea. Cred că a fost cea mai convingătoare tură din viața mea”.

O săptămână mai târziu. Matei Ghiban debuta în lumea curselor auto pe macadamul de la Sibiu, într-un Logan de curse produs de uzina Dacia, cumpărat cu credit, avându-l alături pe Vali Porcișteanu. A terminat pe locul 3 la prima cursă, surpriza etapei, și lumea a început să se intereseze cine este „acel copil”.

Vezi și:   Vrem o națională unită la Euro!

„E greu să faci motorsport cu bani de acasă”

Recapitulăm și observăm rolul avut de părinte până acum în devenirea tânărului pilot: i-a insuflat dragostea pentru mașini fără să i-o impună, aducându-i machete în miniatură săptămână de săptămână, apoi l-a ajutat, cu sacrificii financiare, să facă trecerea de la vis la realitate, prin debutul într-o competiție automobilistică.

Dar lucrurile erau tot mai complicate din punct de vedere financiar, pentru că sportul pe patru roți este unul costisitor. „Cu banii de acasă nu poți să faci motorsport, că sunt puțini. Mai mult de jumătate fac motorsport cu banii de acasă pentru că au foarte mulți bani, nu îi interesează expunerea, nu îi interesează ce învățăm noi la Sports Business Academy”, ne-a spus Marius Ghiban, introducând un alt moment cheie din devenirea lui Matei.

Ca să îl sprijine, tatăl a fost dispus să se întoarcă „la școală”. Lucra în comerț cu accent pe vânzări și logistică, însă și-a dat seama că era nevoie să se specializeze în marketing sportiv pentru a găsi sponsori și parteneri. Pe Facebook i-a apărut o reclamă plătită cu Sports Business Academy, academia de business sportiv fondată de omul de marketing Cristian Gheorghe: „Mi-a convenit, pentru că era posibilitatea plății lunare, și m-am înscris”.

Alături de tânărul sportiv au început să apară companiile care au fost convinse de potențialul său. În primul an a venit Flamicon, apoi, din al doilea an, Dacia Finance. În acest moment, pe bannerul de pe site-ul personal sunt șase logo-uri.

rolul părinților
Credit foto: facebook.com/mateighiban.racingdriver

După ce a ieșit de două ori vicecampion național la Slalom Paralel (în 2019 și în 2020), Matei Ghiban s-a înscris în Campionatul Național de Rally 2, etapă obligatorie în trecerea spre Camionatul Național de Rally 1, în care a debutat anul acesta, în cursa din Baia Mare, din postura de cel mai tânăr pilot al sezonului 2021.

Bugetul construit pe echipa lui Matei este de 2.500-3.000 de euro per cursă, pentru că întreținerea Loganului este ieftină. Pentru alte mașini, costurile se duc în 15.000 de euro pentru o singură etapă de raliu.

Un părinte care a procedat „profesionist”

La fotbal, mulți dintre părinții care stau pe margine dau tot timpul indicații peste antrenor și comentează zgomotos deciziile arbitrului. În automobilism, lucrurile sunt altfel. În cazul luat în discuție, sunt așa cum trebuie: „Eu vă spun ce este la noi, nu m-am uitat la ceilalți: Vali e șeful echipei. Eu sunt încărcător-descărcător. Nu mă bag. Nu am cum să-i dau indicații instructorului, că nu mă pricep. Nu am făcut școală de pilotaj. Ca părinte, ori trebuie să fii unul care crezi că te pricepi la toate, și atunci te comporți ca atare, ori în cele mai multe cazuri părinții nu sunt de specialitate și atunci ești suport, faci sandvișuri, aduci apă, dar nu te bagi pe partea tehnică”.

Vezi și:   Sfaturi pentru micii fotbaliști de la campionul mondial Zambrotta: „Distrați-vă, rezultatele nu contează la copii!”

Întrebat cum procedează atunci când pilotul este dezamăgit de o nereușită, Marius Ghiban a avut două răspunsuri. Unul scurt: „Profesionist”. Al doilea răspuns, mai lung, îl explică pe primul: „Eu nu sunt specialist. Matei a avut parte de consiliere pe dezvoltare personală, mental coaching, de la un specialist. Nu neapărat cu accent pe motorsport, ci pentru creșterea încrederii în sine”.

O decizie care a lăsat familia cu gura căscată

Așadar, este foarte important ca un părinte să își cunoască foarte bine locul său într-un asemenea proiect, iar Matei e norocos să aibă alături pe cineva conștient de faptul că este nevoie de specialiști care să-i ghideze pașii făcuți.

Tânărul nu încetează să își surprindă familia. Iată o altă „întâmplare” povestită de tatăl său: „Când a început clasa a XI-a, i-am spus: gândește-te ce ai de gând să faci în continuare, ca să începem să ne pregătim. Noi ne gândeam la marketing, contabilitate, management. I-am dat o săptămână să se gândească. După o săptămână, a coborât în bucătărie și ne-a zis: Eu vreau să mă fac pilot de avion!”.

Credit foto: facebook.com/marius.ghiban

Ideea vine tot din motorsport, Unul dintre piloții care l-au mai ajutat, Adrian Grigore, face cursuri pentru pilot de linie. Stând de vorbă cu el, a apărut acest gând. S-a înscris la Aeroclubul României piloți de planor, a luat 7 examene. Anul acesta, din seria de 14, doar Matei și o colegă au fost selectați să dea examen pentru brevet.

Un element cheie în cele prezentate este cel ce ține de marketingul sportiv. Matei Ghiban a avut șansa să fie sprijinit de un părinte care a înțeles că șansele de a reuși în carieră sunt mult mai mari dacă se construiește un brand încă din start. Sportivul în vârstă de 18 ani are o pagină web în care comunică foarte clar și curat, este prezent în social media și în presă, participă la campanii sociale și beneficiază deja de un sponsorship pe care nu îl au nici sportivi consacrați.

credit foto: mateighiban.ro

În noul context financiar-sportiv, dacă un părinte conștientizează cât de importante sunt aceste realizări și face pași în direcția lor, înseamnă că el și-a înțeles pe deplin rolul.

Vă puteți înscrie aici la cursurile din acest an ale Sports Business Academy.

------------------------------
Dacă ţi-a plăcut articolul intră în Comunitatea SPORTescu de aici și distribuie-l către prietenii tăi. Poate și ei vor să-l citească. Mulțumim.
----------
Acest articol este proprietatea SPORTescu.ro, fiind protejat de legea drepturilor de autor. Preluarea conținutului se poate face doar în limita a 500 de caractere și cu citarea sursei cu link activ către articolul respectiv.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Loading Facebook Comments ...